Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Alhamdulillah aku diterima bekerja di satu syarikat sebagai Data Analisis. nak jadi data saintis tak layak la sebab at least kena ada master baru boleh pegang title as Data Scientist. mungkin satu hari nanti aku akan sambung master kan ha ha ha haaa InsyaAllah.
First day ni aku masuk opis pon pukul 10. Masih taktahu nak buat apa. Laptop ada wifi pon laju, apa lagi meh kita post something kat blog yang telah sekian lama tak post pape nih.
Paling aku rasa selamat em walaupun tak la selamat sangat kan, housemate aku officemate aku. jeng jeng jeng pergi keje sesama tadi hahaha jalan kaki 5 minit je dari rumah sewa ke opis. suwwit gitu hahaha.
Masa interview dia kata aku kena pergi ke Celcom yang kat KL tu, tapi akak yang comel dalam opis ni cakap aku just stay opis ja, kalau begitu Alhamdulillah, hee
Tangan aku ni naik beku la haii sebab aircond betul2 kat belakang aku ja.
Aku tak dapat bayangkan hidup aku bila dah dapat data nanti. Sekarang ni kena gugel la cana nak analyse data. taip data data hampir nak taip dara, cana tu nak analyse dara?? hurmm bahaya betul kalau typo.
Kay, dah tatau nak taip apa. So, bye bye
Total Pageviews
Tuesday, 13 September 2016
Sunday, 26 June 2016
SEE YOU AGAIN
![]() |
![]() |
| we come in six |
![]() |
| form a group |
![]() |
| hang out together |
![]() |
| share stories |
![]() |
| jemah together |
![]() |
| treat the karenah |
![]() |
| make moments together |
![]() |
| when the time comes |
![]() |
| we make our own path |
![]() |
| but this is not the end of our friendship |
YEAHH
After four years we know each other start with Accounting class, I sat among you guys.
We work together for MGM.
We travel together for a week.
We hang out together for many times.
Too many words to say.
Even though I was only two years very close with you guys.
But these four words is must
I love you guys.
And these words will be always in my mind
I'm gonna miss you guys.
Till we meet again.
Till we meet again.
Friday, 29 April 2016
EXPLANATION
WAHAI ORANG YANG BIJAK PANDAI,
TAKDE KE CARA PENJELASAN KEPADA SESUATU BENDA TU DENGAN YANG LEBIH MUDAH?
BENDA YANG SIMPLE,
TAPI PENJELASAN TU PAYAH SANGAT KENAPA?
Sunday, 24 January 2016
PINJAM BARANG ORANG
aku ni tak kisah kalau orang nak pinjam barang aku. yela, takkan la nak jadi kedekut. lahipun orang nak pinjam je pun an bukannya nak ambik terus pun. so kita bagi jelaaa.
tapi an
tapi an
kalau kita ni dah pinjam barang orang, mohon jaga la barang orang tu, jangan la buat mcm barang sendiri pastu bila pulangkan barang orang kena la seperti mana kita pinjam barang orang tu. janganlah bila pulangkan atau lepas guna, pastu empunya barang nak guna tetiba macam something wrong dengan dia punya barang.
pastu an
pastu an
si peminjam pulak tak cakap pape.
pastu an
pastu an
bila empunya barang tanya pada si peminjam kenapa barang dia macam ni macam ni. si peminjam jawab tak tahu pastu nak marah marah. dalam hal ni SIAPA YANG PATUT MARAH?!
kau ke wahai si peminjam?!
tolonglah, bila guna barang orang janganlah nak menyebabkan kerosakan. yang empunya barang kemain jaga, dan kau tu si peminjam sesuka hati nak rosakkan apehal!
perangai macam ape tah.
dah. kbai
#sisemo
tapi an
tapi an
kalau kita ni dah pinjam barang orang, mohon jaga la barang orang tu, jangan la buat mcm barang sendiri pastu bila pulangkan barang orang kena la seperti mana kita pinjam barang orang tu. janganlah bila pulangkan atau lepas guna, pastu empunya barang nak guna tetiba macam something wrong dengan dia punya barang.
pastu an
pastu an
si peminjam pulak tak cakap pape.
pastu an
pastu an
bila empunya barang tanya pada si peminjam kenapa barang dia macam ni macam ni. si peminjam jawab tak tahu pastu nak marah marah. dalam hal ni SIAPA YANG PATUT MARAH?!
kau ke wahai si peminjam?!
tolonglah, bila guna barang orang janganlah nak menyebabkan kerosakan. yang empunya barang kemain jaga, dan kau tu si peminjam sesuka hati nak rosakkan apehal!
perangai macam ape tah.
dah. kbai
#sisemo
Wednesday, 13 January 2016
#FYP
fyp atau final year project itu tak semudah yang kau sangka. junior bila dapat tahu seseorang itu dah final year dia akan cakap
"wahh, best la dah nak habis belajar. tak yah dah nak pikir assignment, test, exam, bla bla"
hahaha
idok ke kome tahu yang budak final year ni kena buat fyp??
fyp ni idoknye semudah yang kome semua sangka. nak nak yang macam aku ni, tak tahu langsung pasal subjek fyp aku. adoiii
stress wehhh
benda kau taktahu pape. pastu masa present haritu aku dapat tahu lak yang presepsi aku pasal return level salah. nak estimate return level bergantung pada unit hujan yang kita nak analisis contohnya kalau analisis hujan per tahun boleh la estimate m years return level. hmm
jadi sekarang ni aku kena analisis hujan ikut tahun tertinggi lah.
yang lagi worse adalah aku tak dapat data lagi wehhh!!!
cuti semester yang bermula 11 januari sehingga 20 februari aku kali ni akan diisi dengan membuat fyp. kena mengarang untuk bab 1 yang mengandungi introduction, problem statement, objectives, literature review and methodology. banyak jugak annn
hahaha
padan muka
jadi sekarang jangan la nak melepak sangat kat rumah ye salimahfai!
nak mandi. kbai!
"wahh, best la dah nak habis belajar. tak yah dah nak pikir assignment, test, exam, bla bla"
hahaha
idok ke kome tahu yang budak final year ni kena buat fyp??
fyp ni idoknye semudah yang kome semua sangka. nak nak yang macam aku ni, tak tahu langsung pasal subjek fyp aku. adoiii
stress wehhh
benda kau taktahu pape. pastu masa present haritu aku dapat tahu lak yang presepsi aku pasal return level salah. nak estimate return level bergantung pada unit hujan yang kita nak analisis contohnya kalau analisis hujan per tahun boleh la estimate m years return level. hmm
jadi sekarang ni aku kena analisis hujan ikut tahun tertinggi lah.
yang lagi worse adalah aku tak dapat data lagi wehhh!!!
cuti semester yang bermula 11 januari sehingga 20 februari aku kali ni akan diisi dengan membuat fyp. kena mengarang untuk bab 1 yang mengandungi introduction, problem statement, objectives, literature review and methodology. banyak jugak annn
hahaha
padan muka
jadi sekarang jangan la nak melepak sangat kat rumah ye salimahfai!
nak mandi. kbai!
FREQUENCY ANALYSIS OF EXTREME RAINFALL IN THE CONTEXT OF NON-STATIONARITY
FREQUENCY ANALYSIS OF EXTREME RAINFALL IN THE CONTEXT OF NON-STATIONARITY
STEPS :
- threshold selection
- since generalized pareto distribution (GPD) is used in this frequency analysis, first we have to select the threshold which also known as peaks over threshold
- parameters estimation
- there are many ways to estimate the parameter. maximum likelihood, method of moments, probability weighted moments there are many research has been done to compare the estimation. in comparing those estimation, monte carlo is used. but maximum likelihood estimation is the best way to estimate the parameter in rainfall analysis.
- model selection
- by assuming the data is non-stationary, then have to detect trend in the data. sometimes the trend could not be seen by plotting. hence, we need to do some testing to detect the trend in data.
- model checking
- in making conclusion or decision whether the model is fit or not. using graphical: probability plot, quantile plot, return level plot and density plot.
- return level
- the last step is estimate the return level. in this step, we have to ensure what unit (year, month or day). however, the unit is related with the unit of the data that we have. if the data is daily, then the unit must be in day.
Monday, 11 January 2016
Saturday, 12 December 2015
DIA BUKAN JODOH KAU
tajuk macam gempak ann
ke tak gempak ehh??
entah la
he just so care about me. he got a feeling that I'm in problem. I don't know how. but seriously thanks a lot because care about me. I just like wanna cry when I heard his words.
ayat dia yang mengejutkan pada aku ialah "dia bukan jodoh kau"
hah?!!!
kau rasa seram ke idak? bayangkan kau tengah syiok sayang gila kat pakwe kau tetiba ada orang cakap macam tu kat kau. kau cemana?
em aku takde pakwe la sekarang ni. tapi tu la, ada orang yang dok suka kat aku je la.
aku tahu ada orang yang boleh tahu sama ada seseorang tu jodoh untuk seseorang itu atau tidak. sebab aku kenal orang yang berkebolehan macam tu.
dia siap cakap "jodoh kau orangnya kulit cerah"
wehhhh
meremang bulu roma aku dengar macam tu. aku tak tahu dia tu serius atau tidak. nada macam serius.
but, yaa anyway, kalau dah ditentukan itu jodoh aku, yaa itulah jodoh aku. kalau bukan, ya jodoh aku dengan orang lain.
apa yang aku tahu sekarang ni, aku just nak fokus pada diri aku dan family. kalau ada rezeki lebih kerja okay dan gaji okay, itu rezeki mak aku ngan adik-adik aku.
nak kahwin, emm lambat lagi laa. 4 tahun lagi. inshaaAllah. semua ketentuanNya. aku hanya memilih jalan yang terbaik dari pilihan yang ada.
easy. I don't want to think about love for now.
ke tak gempak ehh??
entah la
he just so care about me. he got a feeling that I'm in problem. I don't know how. but seriously thanks a lot because care about me. I just like wanna cry when I heard his words.
ayat dia yang mengejutkan pada aku ialah "dia bukan jodoh kau"
hah?!!!
kau rasa seram ke idak? bayangkan kau tengah syiok sayang gila kat pakwe kau tetiba ada orang cakap macam tu kat kau. kau cemana?
em aku takde pakwe la sekarang ni. tapi tu la, ada orang yang dok suka kat aku je la.
aku tahu ada orang yang boleh tahu sama ada seseorang tu jodoh untuk seseorang itu atau tidak. sebab aku kenal orang yang berkebolehan macam tu.
dia siap cakap "jodoh kau orangnya kulit cerah"
wehhhh
meremang bulu roma aku dengar macam tu. aku tak tahu dia tu serius atau tidak. nada macam serius.
but, yaa anyway, kalau dah ditentukan itu jodoh aku, yaa itulah jodoh aku. kalau bukan, ya jodoh aku dengan orang lain.
apa yang aku tahu sekarang ni, aku just nak fokus pada diri aku dan family. kalau ada rezeki lebih kerja okay dan gaji okay, itu rezeki mak aku ngan adik-adik aku.
nak kahwin, emm lambat lagi laa. 4 tahun lagi. inshaaAllah. semua ketentuanNya. aku hanya memilih jalan yang terbaik dari pilihan yang ada.
easy. I don't want to think about love for now.
Wednesday, 9 December 2015
Subscribe to:
Posts (Atom)
try
quote, how it supposed to looks like? hi hi, what the difference with the quote hi
-
assalamualaikum dan haiii berapa minggu lepas budak lepasan spm baru dapat keputusan permohonan program matrikulasi . mesti korang tercari...
-
September 12, 2021 11:14 am I am at the office right now. As usual, we do have weekend but the abnormal weekend where we need to work. I nee...
-
hai adik adik adik adik semua !!!! tahniah kepada anda yang telah berjaya dapat tawaran sambung belajar kat UPM. dapat kos apa?? yang sus...










