Total Pageviews

Saturday 28 March 2015

HATI-HATI WAHAI WANITA , PEREMPUAN

zaman yang semakin maju . maju dengan teknologi . telefon bimbit yang semakin canggih . canggih yang semakin murah . telefon pintar yang boleh dimiliki dengan harga yang rendah . di samping itu , kebanjiran warga asing yang datang ke Malaysia untuk mencari kerja yang selayaknya dengan taraf pendidikan mereka . kalau dah taraf pendidikan rendah jadi kuli sahaja . tapi tidak dinafikan juga bahawa mereka yang kerja kuli sahaja itu bukan tiada pendidikan tinggi .

semua itu bukan persoalan dalam entri ini , tapi penggunaan telefon pintar yang salah dari segi kecetekan akal dan juga moral . kadang-kadang kita pernah mengambil gambar sesuatu secara senyap-senyap . gambar apa-apa sahaja . tapi , pernahkah kita mengambil gambar orang secara senyap ? setakat ini saya sendiri tak pernah mengambil gambar secara senyap walaupun terhadap crush , tapi saya tiada crush , gambar kawan adalah . ambil hanya untuk mengenakan dan selepas gambar diambil , saya beritahu mereka . 

kalau pernah ambil gambar orang secara senyap , jangan tak terfikir pula yang warga asing akan ambil gambar anda secara senyap . hal ini bukan hanya pemikiran yang berfikir secara random tetapi saya sendiri pernah melihat kejadian sebegini di mana seorang warga asing mengambil gambar seorang perempuan di hadapannya . jangan nak kata saya fitnah . saya sendiri nampak ada flash di lampu kamera dia . nak kata dia menyuluh jalan atau apa sekali pun , tapi ketika itu masih lagi terang dan kenapa cara dia pegang telefon itu dengan cara sedang mengambil gambar ? selepas itu dia berpindah sebelah kiri saya dan kawan saya sejauh dalam 2 meter mengikut anggaran . *ya begitu skema saya menulis entri kali ini. saya perhatikan apa yang dia buat . tapi malangnya dia mencuba lagi untuk mengambil gambar orang lain . tapi arah pada perempuan yang sama dan lampu di kamera telefon dia menyala . lantas saya menegur dia "hey, buat ape tu? ambil gambar sape tu?" dan dia terus tak jadi nak mengambil gambar . 
selepas itu saya dan kawan saya bergerak ke tempat lain dan sesekali perhatikan dia .

jadi , perempuan , wanita perlu berhati-hati . kita tak tahu apa yang dia bakal buat dengan gambar kita . kita harus sedar bahawa apa sahaja yang ada pada diri kita boleh dijadikan sebagai satu sumber merangsang nafsu seks pada mereka yang sangat bodoh seperti otak tiada akal . lantaran itu , pemakaian dan keselamatan harus dijaga . jangan leka ketika kita berada di sekawasan dengan warga asing . 

1 comment:

  1. Sis i want to ask u. How about module 1,2 and 3. Did we already know which module we are actually?

    ReplyDelete

What Men Think

September 26, 9:15 am Me and some girl friends had some talk with a man who just considering he broke up with his girlfriend. We thought he ...