Total Pageviews

Wednesday 12 October 2016

ADA FIKIR NAK TUKAR KERJA?

assalamualaikum dan salam sejahtera

alhamdulillah hampir 5 minggu dah kerja. first gaji pun dah dapat tapi tak la dapat full sebab masuk pun bukan awal bulan kan.

okay, selama aku kerja 5 minggu ni, ape aku dapat?

- mestilah kenalan baru.

kak bad yang sangat ramah dan sangat suka bercerita buat aku senang dok depan dia. tak de la kekok sangat. 2 orang budak intern, fira dan fad yang mulanya diorang ni macam diam ja tapi lama-lama, emm nakal jugak nak nak si fira. kak mar pula kadang-kadang ja ada kat opis. kak mar sangat mudah dibawa bincang, kalau tak paham pape tanya ja dia, dia akan cuba jawab walaupun dia busy.

selain tu, dapat jugak kenalan kat rumah sewa ni. macam2 orang, macam2 perangai, macam2 kerja. aih macam-macam lah

- ilmu

last two weeks aku kena join satu training kat bangsar. sangat-sangat on the spot kena pergi. sampai tertinggal satu bab dalam training tu sebab masuk lepas lunch. kat training tu aku belajar pasal LTE architecture, pasal interior development of LTE. training ni sebenarnya untuk engineer, kiranya aku ni dah termasuk dalam bidang communication engineering lah. lagi pun yang join kelas tu pun semua engineer takpun technician. aku blur blur je dalam kelas tu. plus aku ni je perempuan dalam kelas tu dan paling muda sampai orang yang bagi talk tu pun terkejut aku ni belum grad lagi hahaha.

selain dari bidang communication engineering, aku juga belaja pasal marketing in statistics tak pun statistics in marketing. sekarang ni on the way baca buku pasal marketing. aku macam dah nampak sikit la ape kerja aku sebenarnya. data penggunaan telefon kat Celcom dianalisis, kenal pasti trend, kenal pasti masalah then kena buat solution. dari solution tu ada sedikit marketing untuk menaikkan kepenggunaan. macam bos cakap tadi, kalau orang tu tak selalu top up (macam aku), dari analisis tu macam mana nak buat orang tu akan top up.

- gaji!

yes! dapat gaji ah. kak bad pernah tanya aku, dah sebulan kerja, ape kamu dapat? yang aku ni beriyalah jawab dapat ilmu baru la. tapi mang betul annn. pastu kak bad cakap ah, elehh, dapat gaji ahh. pastu dia gelak hahaha.

- dapat ringankan beban ma

yaa, ini yang paling penting. aku dapat ringankan beban ma. alhamdulillah aku dapat gaji aku bayar bil-bil yang mampu aku bayar dan masih dalam bajet aku. aku tak dapat nak bayar penuh, sebab bulan ni banyak nak guna duit pasal nak konvo ni lah.

-------

ada jugak yang bertanya, ade terfikir nak tukar kerja ke lepas ni?

aku jawab, takat ni, tak. sebab,

mane nak dapat company yang bagi pekerja masuk kerja tak ikut masa? masa kerja aku pukul 9 pagi sampai 5 petang. tapi aku masuk pukul 9.15, 9.30, 9.45 tak pun pukul 10 paling lewat. balik tetap pukul 5 petang takpun lambat sikit sebab tak sedar dah pukul 5. kuar makan ikut suka pukul 12 pun dah boleh kuar. ada sekali tu aku boleh follow kak mar ngan kak bad g aeon lagi nak cari hadiah kahwin untuk yaya hahaha.

rumah pulak dekat dengan tempat kerja. aku pergi kerja jalan kaki je. no need kenderaan. need kenderaan jika perlu macam kena g training macam haritu ke. tapi tu boleh guna public ja, then claim ah.

environment kerja pun okay takat ni, kak mar pun kerja dah bertahun-tahun since company start lagi dia kata tak stress pun kerja, ok je.

rasanya itu je kot takat ni.

the thing is, just do it. bukan senang nak dapat kerja yang sesuai dengan bidang kita belajar. yela, sekarang ni pun orang ramai perlekehkan, belajar bidang lain kerja bidang lain. aku selamat la benda2 macam tu. alahamdulillah. rezeki aku mungkin dekat company ni dan dekat sini. rezeki orang lain mungkin dekat tempat lain la an. bak kata kak mar ngan kak bad, mang rezeki aku la kerja ni, sebab belum grad, pastu baru je buat iklan kat mudah terus dapat panggilan cuma boss busy sgt tu yang lambat bagi response.

dah, babai

No comments:

Post a Comment

What Men Think

September 26, 9:15 am Me and some girl friends had some talk with a man who just considering he broke up with his girlfriend. We thought he ...