Total Pageviews

Friday 23 March 2012

S A Y Y A S E O R A N G P E L A J A R KMPh

Assalamualaikum n salam 1 Malaysia.

hidupku kini masih lagi sebagai seorang insan yang sedang menuntut ilmu. jikalau pada mulanya mendapat tawaran belajar di kolej yang agak terkenal "ranking"nye ini, aku berdolak dalih. aku terima tawaran ni pun sebab nak elak dari PLKN kat Gunung Semanggol, Bukit Merah. 

bermulanya hidupku di KMPh(Kolej Matrikulasi Pahang) pada 23/5/11(rasanya). kolej ni terletak agak pendalaman tapi jarak dari bandar just 36km sahaja. naik bas RAHMAT ALAM agak 1 jam campur dengan berhenti-henti nak ambil penumpang, tambang terkenal dengan harga RM3 sahaja. lau nak lagi cepat ambil teksi yang harganya RM 40 dan boleh sampai ke bandar dalam masa paling cepat pun 25minit sahaja.huhhh

orientasi berlangsung selama seminggu, pada waktu itu aku terasa hidup begitu rush. segalanya cepat. bangun pagi kul 4pagi.tido pukul 12 malam.

sesi pembelajaran bermula lepas minggu orientasi, baru la rasa tenang. tapi kali ini, cara aq menerima ilmu memang beda dari sekolah. dah namanya pun kolej ann..just accept it. segalanya lengkap. lepas kuliah disertakan dengan tutorial yang banyak membantu aku dari segi pemahaman terhadap benda yang telah dipelajari dalam kuliah. ditambah pula dengan practical like experiment

just forget about sem 1 aku.sebab sekarang dah masuk sem 2 and hampir habis dalam masa sebulan sahaja lagi. aku akui, sejak kebelakangan ini aku teramat malas nak buat kerja yang ditugaskan oleh cikgu. aku tak tahu kenapa. kelas tambahan pun kadang-kadang aku tak datang. malas. lazy. YA ALLAH...KENAPA DENGAN HAMBAMU INI..aku rasa aku tahu sebabnya. ini ujian untuk aku. aku harus lawan segala sifat malas. bila kita bersemangat, kita akan lagi bersungguh-sungguh nak menuntut ilmu. SAYYA SUKA ITU. im really love my sem 1 life. tak mengapa. redah aje. semangat itu penting dalam menuntut ilmu. 

dak kelas aku sibuk tanya aku macam mana aku study. aku just cakap, study je la macam biasa. bila study, fokus betul-betul. jangan sambil study layan benda lain yang boleh melarikan fokus kita. jikalau setakat study and at the same time you are listening to music, i think it is nevermind. it can make your studies more interesting. or can make you in nice mood

besides, you have to stop talk too much. it can disturb your concentration. 

but,,hehe,,first you must pay your full attention in lecture and tutorial where is at that time only we can get all of the explanation.

okkay, sekarang ni hidupku di bumi KMPh semakin menghampiri ke pintu keluar. so..hopefully aku dapat study elok-elok, dapat sit for my exam dengan tenang.peacess..ngee~~

 

hehe..too much i wrote already. so i think enough laa.
k.bye

No comments:

Post a Comment

What Men Think

September 26, 9:15 am Me and some girl friends had some talk with a man who just considering he broke up with his girlfriend. We thought he ...